Interview Marcus Steinmann - Hoopo

White Kiwi Marketing doet de campagnes van Hoopo: ‘Maarten haalt een groot deel van onze omzet binnen’

Marcus huurde White Kiwi Marketing meteen bij de lancering van zijn bedrijf Hoopo in. De samenwerking begon met het in de markt zetten van zijn zelfontworpen kattenbak. Sindsdien is Maarten verantwoordelijk voor het opzetten, analyseren en – waar nodig – bijsturen van alle online campagnes van Hoopo. Marcus: ‘Maarten haalt een groot deel van onze omzet binnen.’

Zelf is Marcus meer een hondenmens, de keuze voor katten was puur zakelijk. ‘De hondenmarkt was al verzadigd, bij kattenproducten zag ik nog ruimte in het hogere segment: duurzame producten die goed afgestemd zijn op de behoeften van katten, maar die ook mooi staan in het interieur. Bij Hoopo werken we voor het ontwikkelen van nieuwe producten altijd samen met een kattengedragstherapeut, maar we snappen ook heel goed dat mensen uiteindelijk onze klanten zijn. Onze producten moeten dus ook hun problemen oplossen.’

Merk in de markt

Als je nu in de webwinkel van Hoopo kijkt, zie je een breed assortiment aan kattenartikelen met een eigentijdse uitstraling: zachte dekentjes, slimme voerbakken, drinkfonteinen en strak ontworpen speelgoed. Maar het begon allemaal nog niet zo lang geleden, in 2020, met één kattenbak: de Dome. Hoopo was niet de eerste onderneming die Marcus uit de grond stampte. Hij wist dus heel goed dat marketing hoofdzaak is als je een nieuw merk in de markt wilt zetten en schakelde meteen White Kiwi Marketing in. Sindsdien doet Maarten zijn campagnes.

Ondernemer zoekt ondernemer

Marcus en Maarten spraken elkaar al jaren eerder, maar toen kwam het niet van een samenwerking. Rondom de lancering van Hoopo kwamen ze weer in contact. ‘Ik wist eigenlijk meteen dat ik Maarten wilde inhuren. Dat mensen campagnes kunnen opzetten en hun weg weten in Google Analytics geloof ik altijd wel. Ik vind mentaliteit belangrijker. En de zelfstandigheid en focus op kwaliteit die ik zoek, die zie je toch vaker bij mensen die net als Maarten zelf óók ondernemen – en minder bij marketingprofessionals die voor een bureau werken.’

Senioriteit

Samenwerken met grote bureaus is Marcus in zijn eerdere ondernemingen dan ook niet zo goed bevallen. ‘Zodra de sales-collega je binnengehaald heeft, worden je campagnes neergelegd bij de junior marketeer. Bij White Kiwi Marketing weet ik zeker dat ik de senioriteit krijg waar ik voor gekozen heb.’ Ook de persoonlijke rapportages van Maarten bevallen Marcus goed. ‘Van bureaus kreeg ik templates gevuld met standaardzinnetjes, Maarten stuurt me elke week een helder overzicht van wat hij gedaan heeft. Sinds kort licht hij dat zelfs toe in een video. Voor mij werkt dat ontzettend goed.’

Een veelzijdig team

Maarten doet voor Hoopo alles wat met Google te maken heeft én de betaalde campagnes voor Facebook en Instagram. Zijn White Kiwi Marketing-collega Glivia zorgt ervoor dat Hoopo op Instagram ook organisch groeit. Zij plaatst content en zorgt ervoor dat er engagement is. En niet zonder resultaat: in 1,5 jaar ging het aantal volgers van 2.000 naar 10.000.

Snel reageren

De eerste campagne die Marcus en Maarten samen oppakten, was die van de Dome-kattenbak. ‘We bedachten een supermooie funnel die in de praktijk helemaal niet werkte. Toen hebben we de campagne opnieuw vormgegeven en wél mooie resultaten geboekt.’ Volgens Marcus is dat waar het in de online marketing om gaat: goed meten en slim bijsturen. ‘Het kan niet altijd in één keer raak zijn, precies daarom moet je bovenop de campagnes zitten en snel reageren. Maarten staat daar hetzelfde in als ik. Daarom is de samenwerking ook zo prettig.’

Sparren

In principe werkt Maarten volledig zelfstandig. En dat is ook precies hoe Marcus het graag heeft. ‘Ik wil mijn bedrijf zo inrichten dat alles in principe door kan draaien met minimale aansturing van mij.’ Maar als hij in de wekelijkse rapportage iets ziet waar hij wél over wil sparren, steken ze de koppen gewoon bij elkaar. ‘Als we aan een nieuwe campagne beginnen, doen we dat sowieso. Ik ben van huis uit geen marketeer, maar ik weet meer dan genoeg om mee te denken.’

Toekomstplannen

In de toekomst ziet Marcus de samenwerking met White Kiwi Marketing ook andere vormen aannemen. ‘Als we de website opnieuw gaan inrichten, zou ik met Maarten bijvoorbeeld wel iedere knop met A/B-testen op de goede plek willen zetten. Nu richten we ons bovendien alleen op SEA, dan zou hij ook de SEO kunnen oppakken en kunnen kijken of er nog nieuwe marketingkanalen zijn die interessant zijn voor Hoopo.’ Voor nu zijn ze nog druk genoeg met de campagnes. ‘De komende twee jaar zit de website nog wel in het oude jasje. Maar zodra het nieuwe jasje aangaat, kijk ik graag met Maarten hoe we ook de online marketing een frisse kleur kunnen geven.’

More interviews coming soon

Ask me anything.

I will personally answer any messages within a working day.

I take your personal information very seriously and will never share any of the data you input in this form with anyone.